Recension av Mexican Train

Mexican Train är ett övervägande turbaserat spel eftersom den första dragningen i allmänhet är den största avgörande faktorn för vem som vinner en viss runda, och det finns få faktiska beslut att fatta. Varje tur har du möjlighet att välja om du vill spela på ditt eget tåg, på det mexikanska tåget eller på motståndarens tåg (om det finns tillgängligt), men i allmänhet görs det valet åt dig. Om en av dina extra dominobrickor matchar den öppna änden av det mexikanska tåget eller en motståndares tåg, spelar du den för att bli av med den; om den inte gör det, spelar du istället nästa bit av ditt starttåg. Om det finns en oavklarad dubbel på bordet har du inget annat val än att spela där.

Den lilla strategi som finns kommer till stor del till användning när du har en dubbel på handen. Om du ser att en motståndare har alla sina återstående dominobrickor uppradade utan några lösa extrabrickor kan du spela en dubbel som tvingar dem att bryta upp det tåget för att slutföra det, eller åtminstone tvingar dem att plocka upp en annan dominobricka. Om du spelar med öppna händer kan det också finnas lite strategi när du placerar dominobrickor på motståndarens tåg; om du kan placera något som de inte kan matcha, kommer de att tvingas lämna sin markör ute (om de inte har tur eller om en annan spelare hjälper dem under tiden).

Eftersom det krävs så lite beslutsfattande är betänketiden i princip är obefintlig i det här spelet. Det innebär att enskilda turer går väldigt snabbt även för förstagångsspelare, och hela rundor kan teoretiskt sett genomföras på så lite som fem till tio minuter beroende på hur många personer som deltar.

Problemet är dock att den nästan fullständiga bristen på beslutsfattande och strategi innebär att folk efter några varv slutar att uppmärksamma spelet och börjar ägna mycket mer uppmärksamhet åt att umgås med varandra. Det är fantastiskt om du använder det här spelet helt enkelt som en ursäkt för att samla familjen eller en grupp vänner för en lång och trevlig pratstund om allt möjligt, men om du har noll intresse för samtalet och/eller om det är spelkväll och det här bara var tänkt att vara ett snabbt utfyllnadsspel, kan det snabbt bli olidligt.

Om du är intresserad av dominospel och inte redan har en egen uppsättning kan ett exemplar av Mexican Train vara ett bra tillägg till din samling. Om du spelar spelet som det är tänkt kan det fungera som ett halvbra utfyllnadsspel, men bara om du kommer överens om att avsluta det efter några rundor. Även om en liten och fokuserad grupp skulle kunna piska sig igenom flera rundor på några minuter, är den koncentrationsnivå som krävs för att göra det sällan långvarig om det inte finns en hel del strategiskt eller taktiskt tänkande inblandat. Att spela i fyra eller fem omgångar eller tills någon når en förutbestämd poänggräns (100 fungerar bra) bör vara mer än tillräckligt; mer än så och några få spelare kommer sannolikt att börja bli irriterade, vilket kan kasta ett mörkt moln över resten av kvällen.

Betygsättning av Mexican Train

Totalbetyg

Totalbetyg - 7 / 10